Philips AA090 rádió-magnó
2007 szeptemberében került a gyűjteménybe egy fekete Philips rádió-magnó. Rádiója nem szólt, a magnót be sem lehetett kapcsolni. Hamar kiderült, hogy sem a törött felfüggesztésű motor rögzítése, sem pedig egy "egyszerű" motorcsere nem jelent megoldást, a magnó "csak úgy" nem fog megszólalni. Aztán egy hiretelen elhatározás és egyhetes munka következtében ez mégis megtörtént...
A motor megtámasztása után a magnó megszólalt, de a sebesség hangosításra a harmadával leesett, és ezt a motor cseréje sem oldotta meg. A rádió skálája akadt. A helyzet reménytelennek tűnt, ekkor jött a mentő ötlet: a teleptartóba be kell helyezni egy 4 ceruzaelemes tartót, melykülön CSAK a motort hajta. A "többi" hálózatról üzemelhet. E laválasztás után a történetnek nem volt vége: előbb a gumigörgő nem nyomódott elég erősen a szalaghoz, majd fogaskerekek kezdtek letöredezni, beakadásukkal újbóli szétszedést és javításokat igényelve. Egy ízben az orsók teljesen maguktól szorultak, ami érezhető volt az erőlködő visszacsévélésen.
Mindeközben a rádiót is javítani kellett: hangolást hangolás követte. A skálahúr egyszer leugrott, amit sikerült visszatenni. Kiderült, hogy a rádió részt megpróbálták a keleti normára hangolni, sikertelenül. Ennek "köszönhetően" a frekvenciatartomány 88 és 103,3 MHz közé csökkent, és a rádió sokszor elhangolódik.
Egy törött fogaskerék miatt a készülék nem tud előre tekerni. Kiderült az is, hogy már felvenni sem tud. Kizárólag töröl, lejátszik és visszateker. A teleptartóba sikerült beépíteni egy 9V-os elemnek való csatlakozót, így a készülék 4db AA, illetve 1 db 9V-os elem segítségével elemről is használható. Külsejére felcímkézett számok és új feliratok kerültek, oldalán pedig felirat hirdeti: "felújítva: 2007"
Egy ideig a User 3S, majd User 5S, végül 14S (S=Special) sorszámokat viselte, fent leírt jellemzői miatt azonban mindennapos használatra nem volt alkalmas.
Egy disco-fényes magnó javításának története
500Ft-ért jutottam hozzá 2008 nyarán. Hirdetője korrekten leírta a készülék állapotát, ám később világossá vált, a tökéletes működéshez egy nagyobb beavatkozás szükséges.
"Márkája": First. Idézet a 2008. júliusában kelt szervizkönyből,: "kontakthiba, megnyúlt hajtószíjak, lejátszó magnó kuplungja túl erős, rádió áthallásos, repedt gumigörgők".
Elsőre nem volt túl biztató, bár megszólalni azért megszólalt.
(Még működőképes állapotban, 2009-ben)
"Spray, rádió behangolása, hjatószíjak teljes cseréje, A jelű deckben (lejátszómagnó) teljes orsócsere. - olvasható a korabeli szervizkönyvben.
Mindkét kazettaoldalon ki kellett cserélni a gumigörgőket, az A jelű deckben pedig a jobb oldali csévélőorsót is.
Visszatérő hibája lett hogy a hangszín-és hangerőszabályzó tolópotméterek sercegősek maradtak, valamint az üzemmódkapcsolók továbbra is recsegtek. A gyárilag beépített trafó hálózati búgása rendkívül hangos volt, ehelyett később külső tápegységről üzemeltettem.
Rádió része 2009-ben meghibásodott, végül teljesen használhatatlanná vált. Az idő is megtette a maga "dolgát": a készülék műanyag házának csavarmenetei megrepedtek, némelyik ki is tört. Állapota a gondos javítás és karbantartás ellenére leromlott, legutoljára már csak a magnó működött rajta.
A furcsa véletlenek egyike, hogy szintén nyáron megláttam egy ugyanilyen készüléket, amit 250 forintért nyertem meg. Három dolgot tekintve azonban eltér "elődétől". A hangszórók nem villognak, Sonashinak hívják, és sokkalta jobb műszaki állapotban van. A jellegzetes rádió elhangolódás ennél a példánynál is megvolt, a lejátszó decket szintén javítani kellett. Azonban erről a típusról nem kellett lemondani, 16-os sorszámmal ma is működik.